Υπενθυμίζουμε πως για το ύποπτο κρούσμα της ευλογιάς στην περιοχή του Μανταμάδου έγραψαν στο προχθεσινό τους φύλλο πρώτα τα «Νέα της Λέσβου», ενώ η χθεσινή επιβεβαίωση της νόσου προκαλεί αγωνία για την κτηνοτροφία του νησιού μας και κατ’ επέκταση για την τοπική οικονομία, δεδομένου πως η Βόρεια Λέσβος είναι μια περιοχή που ζει κατά κύριο λόγο από τα κτηνοτροφικά προϊόντα και σε περίπτωση εξάπλωσης μιας τέτοιας νόσου οι συνέπειες θα είναι ολέθριες για τους κτηνοτρόφους. Ιδιαίτερα μάλιστα όταν μας χωρίζουν μόλις τέσσερις μήνες για την έναρξη της νέας γαλακτοκομικής περιόδου και τις γέννες, από τις οποίες οι παραγωγοί διαθέτουν τα αρνιά τους στην αγορά κατά τις ημέρες των Χριστουγέννων.
Απαντώντας σε ερώτηση των «Νέων της Λέσβου» ο Γενικός Διευθυντής Αγροτικής Οικονομίας και Κτηνιατρικής, Στρατής Ψαριανός, σημείωσε ότι «επιβεβαιώθηκε προφορικά από το εργαστήριο όπου είχαν προωθηθεί οι αιμοληψίες για τις αναλύσεις και η Κτηνιατρική Υπηρεσία προχωρά στη λήψη των προβλεπόμενων μέτρων. Δεν μπορώ να σας πω τίποτα περισσότερο, θα εκδοθεί ανακοίνωση για τα μέτρα», είπε καταλήγοντας ο κ. Ψαριανός.
Στις 18:00 η ανακοίνωση της Κτηνιατρικής!
Η επίσημη ανακοίνωση της Κτηνιατρικής δόθηκε στη δημοσιότητα στις 18:00 και αναφέρει για την απόφαση λήψης μέτρων στη μολυσμένη εκμετάλλευση, προκειμένου να περιοριστεί η μετάδοση της νόσου, για τη θανάτωση του κοπαδιού και την απολύμανση του ποιμνιοστασίου.
Η απόφαση προβλέπει τα ακόλουθα:
-Απαγορεύεται η έξοδος από τη Λέσβο ζώντων αιγοπροβάτων, µη εδωδίµων προϊόντων των ευαίσθητων ειδών καθώς και ειδών χορτονοµής.
-Απαγορεύονται οι αγορα- πωλησίες αιγοπροβάτων στη Λέσβο.
-Απαγορεύεται η μετακίνηση ζώων από τις συνήθεις περιοχές βόσκησης και η προσέγγιση στις ζώνες προστασίας και επιτήρησης που έχουν ορισθεί.
-Στη ζώνη προστασίας, η οποία οριοθετείται σε απόσταση 3 χιλιομέτρων περιμετρικά της μολυσμένης εκτροφής όλα τα αιγοπρόβατα παραμένουν εντός της εκμετάλλευσης και δεν μετακινούνται από αυτήν.
Μόνο σε επείγουσα σφαγή σφάζονται στο πλησιέστερο σφαγείο μετά από άδεια του τοπικού κτηνιάτρου εκτροφής και επίσημο κτηνιατρικό έλεγχο.
-Στη ζώνη επιτήρησης, η οποία οριοθετείται σε απόσταση 10 χιλιομέτρων περιμετρικά της μολυσμένης εκτροφής, τα αιγοπρόβατα δεν μετακινούνται εκτός της ζώνης για 21 ημέρες. Επιτρέπεται η σφαγή των αιγοπροβάτων μετά την παρέλευση 21 ημερών στο πλησιέστερο σφαγείο μετά από άδεια του τοπικού κτηνιάτρου εκτροφής.
- Επιτρέπεται η σφαγή των ζώων που βρίσκονται εκτός της ζώνης επιτήρησης και προστασίας μόνο σε σφαγεία που βρίσκονται εκτός των ζωνών προστασίας και επιτήρησης. Σχετικά με τη λειτουργία του σφαγείου Μανταμάδου, θα ακολουθήσει νέα συμπληρωματική απόφαση.
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η μη τήρηση των παραπάνω μέτρων θα έχει συνέπεια την επιβολή κυρώσεων.
Η ευλογιά Αξίζει να τονιστεί πως η ευλογιά των προβάτων είναι ένα εξαιρετικά μεταδοτικό λοιμώδες νόσημα των αιγοπροβάτων.
-Η μετάδοση της νόσου γίνεται άμεσα, μετά από άμεση επαφή με μολυσμένο ζώο και κατανάλωση μολυσμένης τροφής και έμμεσα, μέσω εργαλείων, οχημάτων, ή προϊόντων (στρωμνή, χορτονομή).
-Η ευλογιά δεν μεταδίδεται στον άνθρωπο ή σε άλλα είδη ζώων και αυτό σημαίνει πως δεν υπάρχει κανένας απολύτως κίνδυνος από την κατανάλωση κτηνοτροφικών προϊόντων τα οποία μπορούν να επιλέγουν χωρίς την παραμικρή επιφύλαξη οι καταναλωτές.
Οι κτηνοτρόφοι θα πρέπει να ελέγχουν τα κοπάδια τους ώστε σε περίπτωση που διαπιστώσουν κάποια ύποπτη συμπτωματολογία να ενημερώνουν την Κτηνιατρική Υπηρεσία, το Τμήμα Υγείας των Ζώων, τηλ.: 2251047427, 2251042236.
Η μέγιστη περίοδος επώασης της νόσου είναι 21 ημέρες, ενώ τα συμπτώματα που παρατηρούνται είναι: -Υψηλός Πυρετός (41- 42οC) -Ανορεξία, ταχύπνοια, επιπεφυκίτιδα, δακρύρροια
-Στη βλεννογόνο του στόματος παρατηρείται ερυθρότητα.
-Ερυθρές στρογγυλές κηλίδες στο δέρμα, γύρω από τους οφθαλμούς και τους ρώθωνες, στο μαστό, την ακροποσθία, το όσχεο, την κάτω επιφάνεια ουράς και την έσω επιφάνεια των μηρών.
Στη συνέχεια οι κηλίδες εξελίσσονται σε βλατίδες και οζίδια και αργότερα σε φυσαλίδες ή και κύστες. Αυτές έχουν πυώδες περιεχόμενο και στη συνέχεια αποξηραίνονται. Η νοσηρότητα είναι 70% περίπου και η θνησιμότητα 80%-100%.
Οι κτηνοτρόφοι που θα παρατηρήσουν κάποια από τα παραπάνω συμπτώματα στα ζώα τους θα πρέπει να ενημερώσουν άμεσα την Κτηνιατρική Υπηρεσία και τον υπεύθυνο κτηνίατρο εκτροφής.
Σε κάθε περίπτωση η Κτηνιατρική Υπηρεσία εκτός από την ανακοίνωση που έδωσε χθες στη δημοσιότητα οφείλει να έρθει σε επικοινωνία και με τους εκπροσώπους των κτηνοτρόφων της ευρύτερης περιοχής, όπως εν προκειμένω με το Συνεταιρισμό Μανταμάδου, ο οποίος έχει το μηχανισμό για την ενημέρωση όλων των παραγωγών.
Κάτι τέτοιο δεν είχε γίνει μέχρι χθες το απόγευμα, όπως τουλάχιστον μας διαβεβαίωσε ο πρόεδρος του Συνεταιρισμού, Παναγιώτης Σταμάτης, σημειώνοντας ότι «δεν έχει γίνει κάποια επαφή της Κτηνιατρικής με το Συνεταιρισμό μας και ό,τι γνωρίζουμε είναι από τους ίδιους τους κτηνοτρόφους της περιοχής όπου εντοπίστηκε το πρόβλημα».
Τέλος, να υπογραμμίσουμε πως στο πλαίσιο των μέτρων για την πρόληψη μετάδοσης της νόσου ισχύει και απαγόρευση εξαγωγής από τη Λέσβο των ζωικών υποπροϊόντων από τα σφαγεία σε μονάδες αδρανοποίησης και για τα οποία θα γίνεται κατά το διάστημα της καραντίνας υγειονομική ταφή εντός του νησιού μας, όπως προβλέπεται.
Πηγή: nealesvou.gr





























